To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Daihatsu
Forum poświęcone tematyce aut japońskiej marki Daihatsu.

Sirion - Stuki/luz na kolumnie kierowniczej

karloss - 2021-02-01, 20:02
Temat postu: Stuki/luz na kolumnie kierowniczej
Witam,
temat stuków z powodu luzu na kolumnie kierowniczej znany jest zapewne wielu uzytkownikom daihatsu.
Moje pytanie brzmi: czy ktoś próbował to naprawic bez potrzeby kupowania nowych części, chyba że inaczej się nie da? Na tyle ile udało mi się sprawdzić luz jest na gornym krzyzaku, nie tym który łączy się z maglownica. Sama maglownica po wymianie na nową działa bez zarzutu. Ten luz mam od dawna, ale teraz chcialbym to poprawić bo jest martwy ruch kierownica a ja czegoś takiego nie lubie.

Joki - 2021-02-01, 21:53

Nigdy, w żadnym Dai się z tym nie spotkałem.
karloss - 2021-02-01, 22:29

W tamtym roku, gdy rozmawiałem telefonicznie z kolegą "masanie" przy okazji wątku o stukach i wymianie maglownicy w Sirionie M3 wspomniał, że też ma taki luz na kolumnie, który objawia się stukami na nierownosciach lub przy ruchu kierownica prawo lewo. Niestety kolega sprzedał swojego Siriona i temat się zakończył. Ja mam zamiar pojeździć autkiem jeszcze kilka lat i trochę mnie to irytuje dlatego nie wiem jak się do tego zabrać. Może nie ma z tym tragedii ale mam tak od początku czyli od kupna w 2017 r. Jak miałem poprzednia maglownice, która miała sama w sobie luzy to nie miało to takiego znaczenia, a teraz po wymianie magla dobrze byłoby to poprawić.
Yasek - 2021-02-03, 23:15

Jestem na 100% pewien, że czytałem taki temat, gdzie użytkownik walczył z luzem na wieloklinie przegubu na kolumnie kierowniczej.

Jest to spotykany problem.

Pamiętam jak dziś, że nawet wrzucił całą procedurę naprawy, gdzie zalecał ( po dokładnym zaznaczeniu położenia) "odpięcie" przegubu po stronie luzu i z użyciem środka do klejenia gwintów zaciśniecie ponownie przegubu.
Szukałem go na tym forum, ale bezskutecznie, musiałem czytać w innym miejscu.
Jeszcze walczę, wrzucę jak znajdę...

Mam!

Diagnosis:
When the car was stationary there was very slight play in the steering wheel, which made a little clonking noise on shimmying the steering wheel. Feeling around underneath the steering wheel, there was found to be a small amount of play in a joint about 30cm below the wheel.

Resolution:
Separate the joint and apply thread locker to it.
Tools required, medium Phillips screwdriver (not posidrive), 10 & 12mm sockets, ratchet and extensions, flat-bladed screwdriver or small tyre lever; a mirror is useful; Loctite 243 medium strength thread lock.
1. Remove the small rectangular plastic "tray" just above the pedals: 3 x cross-head screws.
2. Remove the bolt holding the lower end of the intermediate shaft down in the foot well: remove the one or two plastic trim clips and pull back the carpet; remove the 3 bolts holding the horseshoe-shaped metal plate; remove the plate and the plastic housing, which are both split to fit over the steering column; turn the steering wheel to an appropriate position to gain access to the bolt head; remove the bolt securing the splined shaft.
3. Remove the bolt holding the upper end of the intermediate shaft: you'll need to partially lie on your back to do this, but it is clearly visible; turn the steering wheel to an appropriate position to gain access to the bolt head; remove the bolt.
4. Separate the joint at the top: the intermediate shaft should slide downwards enough to separate the top splined joint; if necessary, persuade it with a small tyre lever or large flat screwdriver. Be careful not to move the steering wheel while the joint is separated.
5. Inspect the splined joint and clean up both male and female surfaces thoroughly. I wiped with a rag, then used a toothbrush and cellulose thinners to ensure that the splines were really clean.
6. Refit the upper joint: use liberal amounts of Loctite 243 on both male and female surfaces of the joint, then refit the spline, then the bolt (I used some normal Loctite 2400 thread locker on the bolt). It's OK to move the steering wheel now.
7. Refit the bolt to the lower joint (again, I used Loctite 2400 on that bolt), then replace the plastic cover, the metal plate, the carpet, and then the plastic tray.
8. Leave the Loctite to cure for a few hours.

Użyj jakiegoś translatora z netu.
Tu masz link tego tematu:
https://www.daihatsu-drivers.uk/node/19096

Jak coś to pytaj.

Joki - 2021-02-04, 08:46

Jeśli to luz na wieloklinie to bezpiecznie byłoby zmienić zużyty element ale jeśli już czymś wypełniać do żywicą epoksydową. Np. Distal. Klej do gwintów jest za słaby. Długo to nie pociągnie.
Yasek - 2021-02-04, 11:48

Joki napisał/a:
Jeśli to luz na wieloklinie to bezpiecznie byłoby zmienić zużyty element ale jeśli już czymś wypełniać do żywicą epoksydową. Np. Distal. Klej do gwintów jest za słaby. Długo to nie pociągnie.


Tak, jest tam także taki wątek, gdzie gość radzi się u producenta kleju, jaki środek klejący wybrać.
Z uwagi na to, że kolumna podczas wypadku powinna się bezpiecznie dla kierowcy "składać" producent radził użyć średniej siły "Loctite 243 medium strength" jeśli to część tego systemu.
Użytkownik stwierdza, że raczej nie widzi tu żadnego problemu, jednak stosuje się do zalecenia i używa popularny Loctite 2400.
Dodaje, że jeśli luz ponownie się pojawi, zastosuje wtedy silniejszy:

"With any luck this will be a good, long-term fix. I did talk to the Technical Department at Loctite, who were very helpful, and advised that I use 243 "medium strength", rather than the full strength variety (don't know the number of that), as they were concerned that the joint might be part of the collapsible steering column structure, and that should obviously not be locked solid. In practice, the joint is not part of the collapsible bit, so I could have used the more permanent full strength variety. If the rattling comes back again at some point, then I will redo the job with a more permanent locking fluid."

To fotka z tego tematu innego użytkownika - "nitram100".
Gdzie mówi śrubie, która pomimo b. mocnego oryginalnie dociągniecia nie kasowała luzu na wieloklinie. Użył 243 i dociągnął jak tylko potrafił.



Jeśli dobrz liczę, siódemka gości zwalczyła ten problem w ten sposób.

karloss - 2021-02-04, 17:01

Kolego Yasek, niech Tobie Bóg wynagrodzi w niskiem spalaniu i niskiej awaryjności Twojego Daihatsu:D!
Na dniach spróbuję sprawdzić u siebie, z którego miejsca dochodzą te stuki, czy jest to również ten wieloklin.
Ze swojego fordowskiego podworka dodam, że analogiczna sytuacja występuje w Focusie MK2 na połączeniu pół os - pasta. W tym przypadku również stosowany jest specjalny klej, który niweluje luz na wieloklinie i jednocześnie umożliwia demontaż polosi. Dlatego zastosowanie kleju na bazie dwuskladnikowej żywicy nie do końca jest dobrym pomysłem.
Jak mi się uda zrobię z tego jakąś instrukcje, analogicznie jak dla wymiany maglownicy.

Joki - 2021-02-04, 17:08

Cytat:
Dlatego zastosowanie kleju na bazie dwuskladnikowej żywicy nie do końca jest dobrym pomysłem.

Elementy przez montażem trzeba naoliwić. Wówczas bez problemu się demontuje. To znana od lat technika.

karloss - 2021-02-04, 18:02

Joki napisał/a:
Cytat:
Dlatego zastosowanie kleju na bazie dwuskladnikowej żywicy nie do końca jest dobrym pomysłem.

Elementy przez montażem trzeba naoliwić. Wówczas bez problemu się demontuje. To znana od lat technika.


Jak chcesz naoliwic wieloklin i potem nakładać klej, żeby zniwelować luzy:)? Takie działanie jak opisales jest ok gdy elementy ściśle pasują do siebie.

Joki - 2021-02-04, 18:57

Cytat:
Jak chcesz naoliwic wieloklin i potem nakładać klej, żeby zniwelować luzy:)?

Normalnie, oliwisz, wycierasz do sucha i nakładasz żywicę. Mikroskopijna warstwa oleju powoduje, że klej nie przywiera na stałe. Nigdy tego nie robiłeś? Gwinty tak samo się naprawia. Przy rozbieraniu klej lekko odchodzi od powierzchni. Loctite 243 być może też da radę ale w układzie kierowniczym to trochę ryzykowne. On prawie nie przenosi obciążeń. Ma bardzo małą wytrzymałość.

karloss - 2021-02-04, 23:34

Joki napisał/a:
Cytat:
Jak chcesz naoliwic wieloklin i potem nakładać klej, żeby zniwelować luzy:)?

Normalnie, oliwisz, wycierasz do sucha i nakładasz żywicę. Mikroskopijna warstwa oleju powoduje, że klej nie przywiera na stałe. Nigdy tego nie robiłeś? Gwinty tak samo się naprawia. Przy rozbieraniu klej lekko odchodzi od powierzchni. Loctite 243 być może też da radę ale w układzie kierowniczym to trochę ryzykowne. On prawie nie przenosi obciążeń. Ma bardzo małą wytrzymałość.


Takie rozwiązanie to stosowalem w modelarswie, ale przy tego typu naprawach nie. Kleje typu Loctite jednak mają inne właściwości niż żywica. To o czym piszesz jest zdecydowanie polecane np. do napraw (wspomniane gwintu itp.) a nie do wykonywania trwałych połączeń gdzie występują m.in. drgania. Np. do zabezpieczania śrub przed odkreceniem nie stosuje się żywic a specjalne kleje o odpowiednich własciwosciach. Wg mnie mylisz dwa różne przeznaczenia dla tych klejow.

Yasek - 2021-02-05, 00:27

Mały przerywnik.

Wrzuciłem tłumaczenie tej naprawy, może po edycji przyda ci się do Twojej instrukcji naprawy oraz dla każdego zainteresowanego tematem.

Wymagane narzędzia:
średni śrubokręt krzyżakowy (nie posidrive), nasadki 10 i 12 mm, grzechotka i przedłużki, śrubokręt płaski lub mała łyżka do opon; przyda się lusterko; Loctite 243 średniej wytrzymałości do gwintów.

1. Wyjmij małą prostokątną plastikową "tackę" tuż nad pedałami, mocowana na 3 śruby krzyżakowe.
2. Odkręć śrubę mocującą dolny koniec wałka pośredniego we wnęce na nogi; zdejmij jeden lub dwa plastikowe zatrzaski i odciągnij dywanik; usuń 3 śruby mocujące metalową płytkę w kształcie podkowy; zdejmij płytkę i plastikową obudowę, która jest podzielone tak, aby pasowała do kolumny kierownicy; obróć kierownicę do odpowiedniej pozycji, aby uzyskać dostęp do łba śruby; usuń śrubę mocującą wielowypustowy wał.
3. Odkręć śrubę mocującą górny koniec wałka pośredniego: aby to zrobić, musisz częściowo położyć się na plecach, choć jest ona wyraźnie widoczna; obróć kierownicę do odpowiedniej pozycji, aby uzyskać dostęp do łba śruby; usuń śrubę.
4. Oddziel złącze u góry: wałek pośredni powinien zsunąć się na tyle w dół, aby rozdzielić połączenie z górnym wielowypustem; jeśli to konieczne, użyj łyżki do opon lub dużego płaskiego śrubokręta. Uważaj, aby nie poruszyć kierownicą, gdy przegub jest rozłączony.

Tu dodam od siebie, może warto wcześniej zaznaczyć położenie elementów i zablokować kierownicę !

5. Sprawdź połączenie wielowypustowe i dokładnie oczyść zarówno męskie, jak i żeńskie powierzchnie. Wytarłem szmatką, a następnie szczoteczką do zębów i rozcieńczalnikiem celulozowym, aby wypusty były naprawdę czyste.
6. Zamontuj górne połączenie: użyj obfitych ilości Loctite 243 na obu męskich i żeńskich powierzchniach złącza, a następnie ponownie załóż wielowypust, a następnie śrubę (ja użyłem zwykłego środka do zabezpieczania gwintów Loctite 2400 na śrubie). Teraz można już ruszać kierownicą.
7. Ponownie przykręć śrubę do dolnego połączenia (ponownie użyłem Loctite 2400 na tej śrubie), a następnie załóż plastikową osłonę, metalową płytkę, dywan, a następnie plastikową tackę.
8. Pozostaw Loctite do utwardzenia na kilka godzin.

Joki - 2021-02-05, 08:04

Cytat:
do zabezpieczania śrub przed odkreceniem nie stosuje się żywic a specjalne kleje o odpowiednich własciwosciach

Stosuje się słabsze kleje, które nie przenoszą obciążeń, i które można łatwo zdjąć z powierzchni. Żywica nie na tam sensu bo przywiera zbyt mocno a natłuszczona śruba nie byłaby zabezpieczona. Tam ma lekko skleić. W przypadku wypełnienia luzu żywica sprawdza się znacznie lepiej właśnie że względu na to, że ma dużo wyższą wytrzymałość i można natłuścić powierzchnię bo w przeciwieństwie do śrub nie pracuje w płaszczyźnie, w której można element wysunąć.
Już sam pomysł naprawy klejem luzu na wieloklinie w układzie kierowniczym jest nieodpowiedzialny. Zastosowanie do tego celu słabego kleju, bez wytrzymałości na ściskanie jest jak owinięcie wielowypustu dwustronną taśmą klejącą.
Ryzyk-fizyk.

karloss - 2021-02-05, 13:02

Generalnie masz rację, ale słowo "klej" jest tutaj kluczowe, gdyż nie oznacza w tym przypadku całkowicie miękkiej masy. Np. na połączenia gwintowane przed odkreceniem stosuje się przerozne kleje i o różnych właściwościach. We wspomnianym przeze mnie przypadku likwidacji luzu na wieloklinie w polosi Ford stosuje właśnie rodzaj kleju, niwelujacy wspomniany luz. Myślę że możemy być zgodni, że i tak do każdego zastosowania trzeba stosować odpowiednio dobrany rodzaj kleju. I dobrze, że wymieniamy się swoimi doświadczeniami, gdyż grono właścicieli Daihatsu jest dość skromne, a auta ponadprzecietnie użytkowe i maloawaryjne.
Ponadto też się zastanawiałem czy sam klej (jak zwłaszcza tak zwał) będzie w tym przypadku dobrym rozwiązaniem. Jeżeli luz powstaje na wieloklinie to raczej jest to wada materiałowa (w tym przypadku), a czasem błąd wykonawczy.

Yasek - dzięki za tłumaczenie, zawsze się przyda przy zrobieniu opisu. Mam tylko nadzieję, że ten stuki jest w tym samym miejscu co w tym opisie.

karloss - 2021-02-07, 14:08

Nagrałem filmik i wg mnie stuki pochodzą z przegubu krzyżaka przy wejściu maglownicy - za maskownicą na grodzi silnika. Jak sobie teraz przypominam, gdy wymieniałem magiel chyba ten luz tam był. Nie wiem czemu myślałem, że to na górnym krzyżaku. Jak dziś sprawdziłem górna część nie ma żadnych luzów.
Sirion stuki kolumny kierowniczej
Najchętniej dorwałbym nową część, ale ciężko z nr katalogowym.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group