To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Daihatsu
Forum poświęcone tematyce aut japońskiej marki Daihatsu.

Ogólne - Silnik EJ

Joki - 2015-09-19, 23:01
Temat postu: Silnik EJ
Silnik serii EJ to konstrukcja własna Daihatsu. Trzycylindrowy. 989cm3.
EJ-DE to starsza wersja z metalowym kolektorem dolotowym, montowana w pierwszych seriach Cuore L7, Move i Sirionie M1:


EJ-VE to nowsza wersja z metalowym kolektorem dolotowym, stosowana w późniejszych wersjach Cuore L7, Siriona M1, YRV:


EJ-VE w wersji z plastikowym kolektorem i filtrem powietrza w plastikowej pokrywie zaworów, stosowany w Cuore L251 i Trevisie:


W obu rozrząd jest na pasku zębatym.
Silnik jest udaną i wyjątkowo bezawaryjną konstrukcją. Cechuje go całkiem niezła kultura pracy jak na jednostkę trzycylindrową. Lepsza niż w późniejszym KR-FE stosowanym w najnowszym Cuore, Sirionie M3, Yarisie i Aygo. Trzeba jednak uważać na jeden szczegół. Otóż pojemność układu smarowania jest bardzo mała. Przy wymianie wchodzi tylko 2l. oleju. Między poziomem minimalnym a maksymalnym jest tylko około 0,3l. różnicy. Zalecany przez producenta olej to syntetyczny 5W30 lub 5W40. Zużycie oleju między wymianami w nowym silniku to około 0,5l. W starym nieco więcej. Z tego powodu bardzo łatwo przegapić ubytek oleju co powoduje przegrzanie silnika i jego przyspieszone zużycie. Użytkownicy, którzy rzadko zaglądają pod maskę i nie sprawdzają stanu oleju nieświadomie doprowadzają do zniszczenia silnika. Stąd zła sława tego motoru, z którą wiąże się czasami konieczność znalezienia silnika na wymianę. Jest to tańsze niż remont.
Trzeba jednak uważać na pewne różnice konstrukcyjne.
Wersji z metalowym kolektorem nie da się zamontować w nowszych modelach Cuore L251 czy Trevisi-e, które też mają ten sam silnik ale ze zmodyfikowaną minimalnie głowicą. Jeden z króćców obiegu czynnika chłodzącego jest w nich zamontowany w głowicy a w starszych wersjach, z metalowym kolektorem zamontowany jest w kolektorze. Dlatego po zamontowaniu silnika z Cuore L7, Move, YRV albo Siriona M1 w nowszych Cuore L251 czy Trevisi-e konieczna byłaby zamiana głowicy na nowszą!
Wymiana w drugą stronę jest bezproblemowa. Silnik w wersji z kolektorem z tworzywa bez problemu można zamontować w starszym aucie ponieważ kanały wodne w głowicy są pozostawione tak jak w starej wersji i króciec wodny w kolektorze trafia na odpowiedni kanał w głowicy. trzeba tylko zaślepić wolny, sąsiedni króciec w głowicy.

soiret - 2016-09-06, 20:51
Temat postu: Serce Cuore
Kolego ,ale do L251 podajesz złą ilość oleju do silnika tego auta wchodzi 2,5 litra oleju najlepiej 5W30 syntetyk ,a w skrzyni 75W80 wchodzi 2,2 litra .A wymiana co 5000 tys .km.
Joki - 2016-09-06, 22:27

Wiem co podaje producent ale wymieniam olej regularnie w kilku autach z tym silnikiem i 2l. jest do poziomu max. na bagnecie.
Nie wiem skąd wynika katalogowe 2,5l. Nawet spuszczanie rozgrzanego oleju i odczekanie kilka godzin nie pozwala wlać później więcej niż 2l.

Antonio - 2016-09-08, 13:04

Wiem co podaje producent ale wymieniam olej regularnie w kilku autach z tym silnikiem i 2l. jest do poziomu max. na bagnecie.
Nie wiem skąd wynika katalogowe 2,5l. Nawet spuszczanie rozgrzanego oleju i odczekanie kilka godzin nie pozwala wlać później więcej niż 2l.

A mi przy wymianie "elfa" weszło katalogowe 2,3L.I przez długi okres się utrzymywało w normie. I tak się teraz zastanawiam czy profilaktycznie nie zastosować ceramizera.
Na razie jednak jest ok. Przestało stukać,nie dymi - odpukać - nic się nie dzieje.

west26 - 2016-09-20, 13:20

Według serwisu do silnika tzw. suchego( fabrycznie nowy lub po kompleksowej naprawie) powinno wejść 2,6 I, a przy wymianie oleju do 2,3 I.
west26 - 2016-09-20, 13:39

Antonio napisał/a:
nie zalać silnika profilaktyczne 'ceramizerem'????

Moim zdaniem nie warto wlewać do silnika żadnych wynalazków. To nie jest silnik z lat 80-tych w których można było olej rozrobić ze smarem tylko nowoczesna jednostka do której stosuje się oleje o bardzo wysokich parametrach. Przy pojemności 2,6 I oleju dolanie nawet niewielkiego pojemnika preparatu znacząco zmieni parametry oleju.
Antonio napisał/a:
Przestało stukać,nie dymi - odpukać - nic się nie dzieje.

Jeżeli nie dzieje się nic niepokojącego zostaw tak jak jest. W przypadku przytarcia na panewkach wału, popychaczach lub wałku rozrządu nic nie jest w stanie wypełnić ubytków w tak twardych materiałach .

norbert - 2016-10-15, 19:31

mam pytanie mam siriona 2003 padł silnik 1,0 czy od modelu przed liftem 1999 pasuje ja mam pojemnosc 989 43 kw a tamten silnik jest 989 41 kw
soiret - 2016-10-15, 22:04

norbert napisał/a:
mam pytanie mam siriona 2003 padł silnik 1,0 czy od modelu przed liftem 1999 pasuje ja mam pojemnosc 989 43 kw a tamten silnik jest 989 41 kw

A jak sprawdzić bez VIN auta ? Podaj go wtedy mogę to stwierdzić .

norbert - 2016-10-17, 07:45

JDAM100S000550567
soiret - 2016-10-17, 18:30

norbert napisał/a:
JDAM100S000550567
Twój silnik jest na pasku tamten też i ma oznaczenie Twój EJVE a tamtego modelu który chcesz podmienić jest silnik z oznaczeniem EJDE jest inny troszkę osprzęt i kilka innych elementów .Generalnie część silnika jest taka sama reszta ma inne podzespoły inne wymiary i nie da go się łatwo zamienić bez kombinacji ,ale nie wiem czy warto popadać w takie koszty i nerwówke .Szukaj lepiej taki sam .Są do zdobycia.


Joki - 2016-10-17, 21:33

Komputer też inny w DE... To wersja starsza bez zmiennych faz rozrządu. Tylko blok taki sam.
norbert - 2016-10-17, 23:37

czy tylko sirion miał taki czy coure pasuje jak to sprawdzic
Joki - 2016-10-18, 08:01

Cuore L7 i YRV miały identyczny. Z tym, że nie wszystkie Cuore.
Ten z L251 i Trevis-a też da się przełożyć ale trzeba przekładać osprzęt bo jest inny kolektor, alternator itp.
Więcej zabawy i kosztów.

norbert - 2016-10-21, 15:24

mam pytanie czy w silniku z cuore cos trzeba przerabiac czy wystarczy przełorzyc osprzet
Joki - 2016-10-21, 15:40

Zależy które Cuore. Z L7 nic nie trzeba przerabiać jeśli to ten sam typ bo były też EJ-DE. Nie jestem pewny na 100% osprzętu ale raczej nie trzeba przekładać.
Z L251 lub Trevis-a trzeba przekładać cały osprzęt, pokrywę zaworów i dodatkowo zaślepić jeden z króćców wodnych obok kolektora dolotowego bo w nowszej wersji jest w głowicy a w starej w kolektorze.
Pisałem już o tym na forum.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group