To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Daihatsu
Forum poświęcone tematyce aut japońskiej marki Daihatsu.

YRV - M2 YRV czyli Sirion M1 w bardziej męskim wydaniu.

Joki - 2015-09-20, 19:07
Temat postu: M2 YRV czyli Sirion M1 w bardziej męskim wydaniu.
Daihatsu YRV to auto klasyfikowane jako mikrovan jednak van to zdecydowanie za dużo powiedziane.


To konstrukcja bliźniacza technicznie do Siriona M1 dlatego wiele szczegółów będzie się powtarzać z jego opisem. Daihatsu zastosowało jednak tutaj nieco inna gamę silników.
Najsłabsza jednostka to litrowy EJ-VE 58KM, ze zmiennymi fazami rozrządu. Mocniejszy 1.3 K3-VE 87KM i turbodoładowany 1.3 K3-VET 129KM w wersji znanej w Europie jako GTti.
Ponoć tylko 1000szt. tego ostatniego modelu trafiło na rynek europejski, więc jest to unikat?
Po charakterystykę silników odsyłam do mojego postu o nich. Silnik EJ, silnik K3.
Silnik 1.0 jest konstrukcją własną Daihatsu i nie występuje w żadnej Toyocie! Silniki serii K3 to po prostu Toyotowska seria SZ znana z Yaris-a, chociaż w żadnej Toyocie nie występuje w wersji turbo.
Zużycie paliwa z silnikiem 1.0 waha się od 4 do 5,5l/100km. w zależności od stylu jazdy i profilu trasy. Silnik 1.3 zużywa około 5 do 7l./100km. 1.3T nie schodzi poniżej 5,5l a w codziennej eksploatacji zużywa około 7l./100km. Przy ostrzejszym traktowaniu nawet 9l./100km.
Zawieszenie przednie takie same jak w Cuore L7 i Sirionie M1. Proste wahacze ze stabilizatorem ustalającym także położenie wahacza w płaszczyźnie pionowej. Z tyłu zastosowano sztywna belkę. Przy okazji dodam, że całe kolumny McPherson-a, razem ze sprężynami są wymienne między Sirionem M1 a YRV. Trzeba tylko pamiętać, żeby były od tej samej wersji silnikowej, ponieważ inne kolumny są w 1.0 a inne w 1.3 a jeszcze inne w 1.3T. W tym ostatnim amortyzatory i sprężyny są nieco krótsze niż w 1.3N/A. W ogóle mnóstwo elementów jest wymiennych między tymi autami. Oba zbudowane są na tej samej podłodze. Różnią się tylko kształtem skorupy zewnętrznej i wystrojem a także rozwiązaniami wnętrza. Chyba jedynym, niezamiennym elementem mechanicznym jest silnik tylnej wycieraczki? Dotyczy to zarówno przekładni jak i samego silniczka.
YRV, podobnie jak Cuore L7 i Sirion M1 był też dostępny z napędem na cztery koła, przenoszonym na tył za pomocą dodatkowej przekładni rozdzielczej zamontowanej przy skrzyni biegów i sprzęgła wielopłytkowego, zlokalizowanego przed tylnym dyferencjałem. Z takim napędem można spotkać wszystkie wersje silnikowe.
Dostępna była także klasyczna, automatyczna skrzynia biegów serii A4 Aisin Warner. Dokładniej model A4LB-1 w wolnossącym 1.3 lub A4B-D1 w wersji turbo. Skrzynia automatyczna jest piętą Ahillesową wersji GTti. Trzeba o nią dbać bo traktowana beztrosko często szwankuje. Ręczne skrzynie biegów montowane w YRV to M5H w wersji odpowiedniej do pojemności silnika.
Poza skrzynią w wersji turbo, auto jest wyjątkowo bezawaryjne. Regularnie warto kontrolować poziom oleju w silniku 1.0 aby nie doprowadzić do jego przegrzania.
Tak jak inne modele Daihatsu i Toyoty, YRV jest dosyć podatny na korozję. Głównie w okolicach progów przy styku z tylnymi błotnikami a także na styku błotników ze zderzakami.
Właściwie niemal wszystkie wersje były dosyć bogato wyposażone. 6 poduszek, klimatyzacja manualna, ABS, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, wszystkie elektryczne szyby i lusterka, centralny zamek, światła przeciwmgielne, przesuwana tylna kanapa. Tylko najbiedniejsze odmiany z silnikiem 1.0 zdarzają się pozbawione dodatków. Nie mają ospojlerowania, świateł przeciwmgielnych, klimatyzacji.
Kupujący często są zdziwieni brakiem tylnej półki. Tak, nie istnieje półka do zamontowania za tylnymi siedzeniami. Występowała tylko osłonka z tkaniny montowana na rzepy do oparcia tylnej kanapy i na zatrzaski do bocznych paneli.
Wersja GTti występuje wyłącznie ze automatyczna skrzynia biegów. We wnętrzu różni się od zwykłego YRV także kierownicą z przyciskami do ręcznej zmiany biegów. Nie jest to jednak wygodne rozwiązanie.


Wszystkie modele były dostępne także ze szklanym dachem, takim jak na zdjęciu wersji GTti powyżej.
Samochód zaskakuje bardzo małym promieniem skrętu, lekkością i bardzo neutralnym prowadzeniem. Podsterowność prawie się nie zdarza a bywa, że nieobciążony tył jest lekko nadsterowny.
UWAGA! YRV poza wolnossącym silnikiem 1.3 nie ma nic wspólnego z innymi modelami Toyoty! Sprzedawcy często piszą nieprawdę w ogłoszeniach! Jedyne wspólne części poza silnikiem 1.3 to lusterka z bliżej nieokreślonego modelu Toyoty i tylne światło przeciwmgielne z Lexus-a IS.

jud3k_ - 2021-09-11, 12:51

Joki napisał/a:
Mocniejszy 1.3 K3-VE 87KM i turbodoładowany 1.3 K3-VET 129KM w wersji znanej w Europie jako GTti.
Ponoć tylko 1000szt. tego ostatniego modelu trafiło na rynek europejski, więc jest to unikat?
Po charakterystykę silników odsyłam do mojego postu o nich. Silnik EJ, silnik K3.
Silnik 1.0 jest konstrukcją własną Daihatsu i nie występuje w żadnej Toyocie! Silniki serii K3 to po prostu Toyotowska seria SZ znana z Yaris-a, chociaż w żadnej Toyocie nie występuje w wersji turbo.


Czy to oznacza, że silnik z Yarisa (2sz-fe) to po prostu ten sam silnik co w daihatsu ale bez turbo?

Joki - 2021-09-11, 15:38

Tak, to ten sam silnik co w YRV 1.3, Sirionie 1.3, Materii 1, 3 i Teriosie 1.3.
Różni się tylko osprzętem.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group