To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Daihatsu
Forum poświęcone tematyce aut japońskiej marki Daihatsu.

Sirion - Problem z czujnikiem wałka rozrządu M1

waldi - 2017-08-27, 12:20

Trochę mi się rozjaśniło i poukładało, przynajmniej teoretycznie. Jest niedziela i leje więc nie mam jak tego zweryfikować praktycznie.
W tym sirionie jest nieźle namieszane, a Internet i allegro ma dużo błędów. Zwiodła też mnie ruska książka. Tam trzeba uważać, bo opisy są na górze obrazka (a nie podpis pod obrazkiem), czasem obrazek ma swój opis na dole sąsiedniej kolumny :)
A teraz konkrety.
To co wymieniłem ( za osłoną rozrządu) to właśnie czujnik wału (4 zęby), czwarty ząb symuluje przerwę jak w czujnikach hala. Wtedy zgadzają się przewody brązowy i zółty i wejście na ECU.
Czujnik rozrządu powinien znajdować się z tyłu na bloku na wysokości wlotów powietrza (przysłoniony filtrem powietrza). Ma swoje koło ( 3 zęby) na końcu po prawej stronie drugiego wałka licząc od przodu samochodu.
Czyli oscylogram, który przedstawiłem pokazuje prawidłowy przebieg wału a nie rozrządu. Dużo błędów w tym temacie jest w publikacjach w Internecie. Wszyscy się pewnie sugerują, że jak przy rozrządzie to czujnik rozrządu.

waldi - 2017-08-27, 12:23

Jeszcze jedno. Wtyczka faktycznie jest chyba identyczna, jednak same czujniki co najmniej różnią się mocowaniem (odwrócone o 90st).
EVgarage - 2017-08-27, 12:34

Ale heca! Ma to sens. Pewnie jest jak rzekłeś choć i tak nie widziałem tam żadnego czujnika, może zrobisz zdjęcie dla potomnych?
Joki - 2017-08-27, 14:40

Mam jeden silnik ze zdjętą pokrywą zaworów tylko, że nie na miejscu. Z niego jest czujnik, który Ci wysłałem. Może uda mi się tam podjechać i popatrzeć? Niemniej nie obiecuję.
Te czujniki występują w wielu wersjach różniących się ułożeniem złącza.

waldi - 2017-08-27, 18:38

Jakoś wcisnąłem komórkę i zrobiłem zdjęcie. Po lewej widać czujnik.

Joki - 2017-08-27, 21:44

waldi napisał/a:
To co wymieniłem ( za osłoną rozrządu) to właśnie czujnik wału (4 zęby), czwarty ząb symuluje przerwę jak w czujnikach hala. Wtedy zgadzają się przewody brązowy i zółty i wejście na ECU.

Sprawdziłem jeszcze w niemieckiej serwisówce. Oni to nazywają: "NOCKENWINKELSENSOR" co Google tłumaczy jako: "cam angle sensor" co ja rozumiem jako czujnik wałka rozrządu. Cam - krzywka. Czujnik wału to chyba crank angl sensor? Crank - korba?
Niemcy nawet wstawili Twój wykres z tego czujnika, na którym jest napisane po angielsku, że czwarta wypustka sygnalizuje początek liczenia cylindrów.


Wstawiam z reszta cały rozdział. Jeśli znasz niemiecki to może coś Ci to podpowie:





Tylko numery pinów na ECU mogą być inne bo to EJ-DE. To mogłoby się zgadzać i chyba jednak źle to tłumaczę bo w nim nie było zmiennych faz?
Chyba masz rację?

Joki - 2017-08-27, 22:04

Ja już zgłupiałem. Zobacz na schemat blokowy układu wtryskowego i umiejscowienie czujników:


To jest co prawda od K3-VE ale chodzi o nazewnictwo.
Nic z tego nie rozumiem.

waldi - 2017-08-27, 22:54

Mam nadzieję, że jutro wieczorem podejdę do auta i sprawdzę. Mi się wreszcie poukładały rzeczy.
Trochę to kwestia umowna nazewnictwa. DE chyba nie miał zmiennych faz, a K3 ma klasyczny impulsator hala na wale. Nie można ich brać pod uwagę. W VE jest inny układ.
Pierwsza zębatka 4z jest przecież na sztywno połączona z wałem za pomocą paska i w sumie nie ma znaczenia czy pomiar zdejmujemy z zębatki przy kole zamachowym K3 czy z fazera VE. W normalnej sytuacji układ jest sztywny. Druga zębatka 3z łączy się przekładnią z pierwszym wałkiem (sztywno) a ten poprzez fazera z wałem. Między zębatkami możemy mieć przesunięcie fazy.

Joki - 2017-08-27, 23:06

Tak, to ma sens. Po prostu Dai w dokumentacjach wprowadziło pewien zamęt. W DE nie było klasycznego czujnika położenia wału bo na wałku jest na sztywno, więc jak napisałeś efekt jest ten sam. Ponieważ czujnik bierze sygnał z wałka to go nazwali czujnik wałka rozrządu.
Później w VE doszły fazy więc czujnik od faz nazwali czujnikiem wałka a czujnik przy pasku nazwali czujnikiem wału.

waldi - 2017-08-28, 21:53

Czujnik rozrządu.



19300-97202
029600-0960
9E27

Teoretycznie czujnik chyba OK. Ma dobrą rezystancję. Reaguje na zbliżenie metalu, choć mam wrażenie, że czujnik, który wcześniej wymieniałem, bardziej reagował. Przewody sprawdzone. Wtyczka wyczyszczona. Błąd pozostaje.

Joki - 2017-08-28, 22:38

No to może ma występować? Zwykle skupiamy się na czujnikach a przecież one tylko sygnalizują problem. To tak jakby wymieniać termometr bo pokazuje zimą mróz a lubimy ciepło.
Na razie sprawdziłeś, że: "termometr" jest sprawny. Trzeba by się zastanowić jaka może być mechaniczna przyczyna? Następny punkt to chyba sprawdzenie magnesów na wałku?

waldi - 2017-08-28, 23:17

Na wałku chyba nie ma magnesów, magnes jest w czujniku. Ten czujnik od ciebie był silniejszy. Widziałem na zdjęciach w internecie, że koło stanowi jedną całość z wałkiem, więc trudno coś tam popsuć (niedawno były wymieniane uszczelniacze w deklu).
Joki - 2017-08-29, 07:15

To jest ten od strony paska. Czyli defacto czujnik wału.
No to trzeba kombinować z tym drugim. Mógłbym wysłać na podmianę ale nieprędko. Może za tydzień mógłbym wymontować ale jeszcze nie wiem.

waldi - 2017-08-29, 08:28

Byłbym wdzięczny za możliwość przetestowania. Nie wydaje mi się, aby mechanik robiący dekiel mógł coś tam popsuć. Najgorsze, że nie wiem od kiedy samochód jeździ z tym błędem. Brak mi niestety doświadczenia, ale mimo przejścia "testów" najbardziej prawdopodobyny wydaje się czujnik. Jak będę miał chwilę to zrobię "stanowisko badawcze" dla tego co wyjąłem.
Joki - 2017-08-29, 17:34

Ten co wyjąłeś można wykluczyć bo skoro na tym ode mnie jest tak samo to zły trop. Mój jeździł w Sirionie 2004 bezproblemowo do 80 tys. km. zanim zarżnęliśmy silnik.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group