To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Daihatsu
Forum poświęcone tematyce aut japońskiej marki Daihatsu.

Materia - Luz na dźwigni zmiany biegów.

Joki - 2021-02-21, 13:44

Tulejki z tworzywa mają nacięcia, które powodują, że można je zacisnąć. Jeśli metalowa tuleja w wybieraku ciasno jest spasowana to tulejki z tworzywa się poddadzą i zacisną na śrubie 10mm. O-ringi są po bokach. Nie biorą udziału w spasowaniu. Oryginalny trzpień ma ponoć właśnie równe 10mm.
Folxs - 2021-04-02, 14:29

Witam - chciałbym zapytać czy ktoś ogarnął w sumie co trzeba zrobić by wyeliminować luz na drążku zmiany biegów Siriona II 1.3 VVTi M300?
Dodałbym filmik jak to lata ale nie wiem jak tu rzucić na forum video

Joki - 2021-04-02, 20:19

Wszystko masz w tym temacie. W Sirionie jest identycznie. Luz jest albo na tulejach krzyżaka albo na gumowych mocowaniach wspornika drążka zmiany biegów pod podwoziem.
Folxs - 2021-04-05, 10:12

I te tulejki są identyczne? Ten sam numer części? Jak już bym robił to bym i gumę i tulejki wymienił
Joki - 2021-04-05, 10:16

Folxs napisał/a:
I te tulejki są identyczne? Ten sam numer części? Jak już bym robił to bym i gumę i tulejki wymienił

Tak, M3 i M4 to techniczne to samo. Tulejki pasują też do L880, L251,L651 i wielu innych ze zbliżonych roczników.

Folxs - 2021-05-04, 12:29

Przeczytałem właśnie cały wątek - macie już obcykane czy śruba pasowana 10mm i zestaw (4 tulejki + ile oringów?) da radę to zrobić? Czy może Japończycy kupują koszyk bo nowy jest inny niż kiedyś szły na linii montażowej?
Joki - 2021-05-04, 17:37

Niedługo będę robił u siebie to opiszę. No chyba, że ktoś kupi tak jak jest teraz? Na pewno idą cztery tulejki i cztery o-ringi.
Japończyk od tego tutorialu kupił wybierak bo myślał, że są się go wymienić bez rozbierania skrzyni. Nie rozumiem tylko z jakiego powodu użył jego koszyka zamiast tego, który był na aucie.

Joki - 2021-05-11, 16:48

A więc moi drodzy, u mnie zrobione. Została wykorzystana oryginalna śruba z drugiego połączenia w koszyku bo miałem z Trevis-a, którego rozebrałem jakiś czas temu na części. Otwór 7mm. w koszyku został w tym celu powiększony rozwiertakiem do 10mm. Na końcu normalnie nakrętka z podkładką. Można też użyć śruby pasowanej M8/10x40 tylko trzeba dać podkładkę 2mm. od strony łba ponieważ przy łbie po obwodzie jest rowek i tulejka ma duży luz. U mnie została użyta śruba oryginalna ponieważ była ciaśniej spasowana. Tulejka ma wewnątrz 10,25mm i śruba pasowana M10 na minimalny luz.
Po całej operacji biegi wchodzą dobrze, chociaż dźwignia nadal chodzi dosyć luźno. Zapewne to już zużycie gdzieś indziej bo na koszyku nie ma żadnego luzu a poduszki gumowe też są nowe.
Polecam naprawę. Jest łatwa i nie zajmuje dużo czasu.

Folxs - 2021-05-11, 17:51

Właśnie wszedłem i widzę, że post pisany 1h temu :)
Fotki mile widziane - i w sumie co jest wymagane? Same 4 tulejki czy jeszcze te oringi? Jak tak, to ile oringów - dwa?
A śrubę oryginalną da się kupić z innego auta po numerach części? Jak już bym robił to lepiej tak, niż pasowana z luzem.

Jak otwór będzie rozwiercany do 10mm to jeśli będzie minimalnie większy to wpłynie to na luz całości, czy tolerancja w tym przypadku nie ma większego znaczenia bo się zaciśnie wszystko?

Joki - 2021-05-11, 22:47

Wszystko już było napisane wcześniej. Cztery tulejki, cztery o-ring-i. Otwór musi być idealne dopasowany do śruby bo będzie luz. Tej oryginalnej raczej się nie kupi. Przy demontażu raczej wyrzucają. U mnie miała 10,1 więc i tak został jeszcze luz 0,15. Myślę, że na pasowanej M10 też byłoby dobrze chociaż najlepiej dorobić śrubę M10,25 na wymiar u tokarza.
riddick1981 - 2021-06-13, 23:25

Witam serdecznie. Jestem nowym użytkownikiem na forum. Mam pytanie. Dziś oglądałem materię z 2007 roku, wszystko piekne. Tylko martwi mnie skrzynia biegów. Drążek skrzyni biegów lata sobie luźno w każdą stronę, do tego jedynka ciężko się wrzuca? Czy skrzynia jest do wymiany? Czy też jak powiedział właściciel samochodu ten samochod tak ma? Szczerze jakoś nie chce mi się w to wierzyć. Poproszę o pomoc w temacie.
Joki - 2021-06-14, 06:44

W starszym egzemplarzu jedynka może minimalnie trudniej wchodzić ale nie tyle ciężko co trzeba trafić. Przyczynia się do tego rozbicie gumowej poduszki mocującej i tulejek na przegubie wybieraka. Nie jest jednak prawdą, że ten typ tak ma.
riddick1981 - 2021-06-14, 09:07

Gałka zmiany biegów na luzie lata na wszystkie strony, po wbiciu biegu zresztą również. Dla mnie jest to mocno niepokojące. Bo kilkoma samochodami w życiu już jeździłem i wiem, że to nie jest normalne. Biegi wchodzą w miarę jedynka momentami naprawdę ciężko. Dźwignia zmiany biegów powinna być sztywno osadzona, a nie sobie latać. Jaka może być przyczyna? Czy odpuścić sobie samochód? Aha jeszcze kwestia silnika brać lepiej 1.3 czy 1.5 jak z dostępnością części do obydwu silników? Ten co oglądałem to 1.5 z gazem
Joki - 2021-06-14, 15:03

To wygląda na opisane w tym temacie problemy. Tulejki na przegubie wybieraka i gumowe poduszki trzymające cały układ pod podwoziem. Założę się, że jedynkę można wrzucić jednym palcem tylko trzeba z wyczuciem.
1.5 to zasadniczo rozwiercony 1.3 ale 1.5 nie był stosowany w żadnym, innym aucie w EU, więc hipotetycznie bezpiecznej jest brać 1.3 chociaż one są na tyle bezawaryjne, że nie warto się tym przejmować. W razie czego części wszystkie są w ASO, amayama.com i sporo pasuje z 1.3.

riddick1981 - 2021-06-14, 18:17

Czyli nie przejmować się ta skrzynia i można rozważać zakup? Czy przy skrzyni trzeba coś porobić? Jedna rzecz zwróciła także w aucie moja uwagę po przekręceniu kluczyka w stacyjce przed odpaleniem silnika pojawił się żółty symbol silnika czy to normalne?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group