Forum Daihatsu Strona Główna Forum Daihatsu
Forum poświęcone tematyce aut japońskiej marki Daihatsu.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak dbać o automatyczną skrzynie biegów.
Autor Wiadomość
Joki 
Administrator


Samochód: Trevis L651, Sirion M3, Opel Speedster
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1063
Skąd: Białystok
Wysłany: 2015-09-20, 21:03   Jak dbać o automatyczną skrzynie biegów.

Najczęściej spotykanymi automatami w popularnych obecnie na rynku modelach Daihatsu są klasyczne, czterobiegowe (z nadbiegiem) skrzynie Aisin Warner. W zależności od modelu auta i zastosowanego silnika może to być A4LB-1 lub A4B-D1.
Pierwsza montowana jest do prawie wszystkich modeli z silnikiem K3-VE, K3-VE2 i niektórych 3SZ-VE. Spotkamy ją w Sirionie 1.3 (obie generacje), YRV 1.3, Materii 1.3 i Teriosie II gen. (1.3 i 1.5).
Druga spotykana jest w Materii 1.5 i YRV GTti.
Do napisania tego postu skłoniła mnie świadomość dużej czułości tych skrzyń na sposób eksploatacji a co za tym idzie stosunkowo duża ich awaryjność.
Ponieważ największe doświadczenie w intensywnym użytkowaniu automatycznych skrzyń biegów Daihatsu mają Malezyjczycy (tunning, modyfikacje i SWAPy do 1,3 turbo są tam bardzo popularne), postanowiłem przetłumaczyć wybiórczo, dodając co nieco od siebie, dostępny w Internecie instruktaż jednego z tamtejszych mechaników.
Bardzo łatwo jest zniszczyć automatyczną skrzynię biegów, szczególnie kiedy silnik ma podwyższoną moc. Bardzo często uszkadzane są skrzynie w YRV turbo a także po zamontowaniu turbosprężarki do silnika wolnossącego. Najczęstszymi przyczynami uszkodzeń są wysoka temperatura, pogorszenie parametrów oleju i przeciążenia.

Najważniejsze zasady dbałości o skrzynię to:
- stosowanie właściwego oleju,
- wymiana oleju w skrzyni co 20tys. km. lub co rok,
- wymiana filtra oleju w skrzyni,
- instalacja dodatkowej chłodnicy oleju,
- kontrola wycieków,
- przestrzeganie zasad jazdy ze skrzynią automatyczną.

Używaj tylko właściwego do twojego auta oleju ATF!
Wielu właścicieli Daihatsu używa Toyotowskiego ATF-WS i Toyota T-IV, twierdząc, że ich skrzynie pracują na nich dobrze. Prawda jest jednak taka, że Toyota w swoim oficjalnym biuletynie technicznym pisze, że olej ATF-WS jest niewymienny z T-IV lub Dextron ATF a T-IV jest niewymienny z Dextron ATF!



Specyfikacja obydwu stosowanych w Daihatsu skrzyń automatycznych mówi, że jedynym właściwym olejem jest Dextron III ATF. Jeśli chciałbyś zastosować najnowocześniejszy olej, użyj syntetycznego oleju spełniającego normę Dextron III. Prawdopodobnie niektórzy będą argumentować, że ich skrzynie biegów pracują prawidłowo na ATF-WS lub T-IV? Prawda jest jednak taka, że przy zastosowaniu niewłaściwego oleju skrzynia nie psuje się z dnia na dzień, więc tego nie widać od razu ale w końcu ten moment nadejdzie. Skrzynia automatyczna jest bardzo droga. Nie warto więc podejmować bezsensownego ryzyka. Być może niektórzy mechanicy powiedzą Ci, że spoko, taki olej może być? Komu jednak uwierzysz? Im czy ludziom, którzy skonstruowali i zabudowali skrzynię zamontowaną w Twoim aucie a także sprecyzowali wymagania co do oleju, który musi być zastosowany?

Zmieniaj olej w skrzyni automatycznej co 20tys. km. lub co roku.


Zmieniaj olej co 20tys. km. lub co roku w zależności co wypadnie wcześniej. W skrzyni jest w sumie 5 litrów oleju ATF jednak spuszczając olej z miski możesz wymienić tylko około 2,2 litra. Do wymiany całego oleju potrzebne jest specjalne urządzenie, które mają serwisy automatycznych skrzyń. Pozwalają one na tzw. dynamiczna wymianę całego oleju wraz z płukaniem skrzyni. Ty prawdopodobnie nie masz takiego urządzenia. Dlatego lepiej zmieniać olej ATF częściej niż zaleca producent. To pozwala zachować jego parametry. Jeśli mało jeździsz i myślisz, że przez to wystarczy zmieniać olej rzadziej, mylisz się. Olej w skrzyni ulega utlenianiu. Dextron III jest tani. Nie bądź sknerą.

Zmieniaj filtr oleju ATF


Większość użytkowników Daihatsu nawet nie wie, że w ich skrzyniach automatycznych zamontowany jest filtr oleju ATF, i że jest to element wymienny. Filtr jest stosunkowo tani i należy zmieniać go co 80tys. km. lub co trzy lata w zależności od tego co nadejdzie szybciej. W obu wymienionych skrzyniach zastosowany jest ten sam typ filtra.

Zainstaluj chłodnicę oleju ATF"


Kiedy codziennie temperatury przekraczają 30 stopni Celsjusza, instalacja chłodnicy oleju wydłuża żywotność skrzyni i co ważniejsze, zabezpiecza konwerter momentu przed przegrzaniem. Wiele aut oferowanych w państwach o gorącym klimacie ma fabrycznie zamontowane chłodnice oleju ATF mimo, że w wersjach na inne rynki takie chłodnice nie występują.

Kontroluj wycieki ze skrzyni
Nigdy nie wiadomo kiedy w aucie nastąpi wyciek jakiegoś płynu. Jest wiele przyczyn takich jak starzenie się uszczelek, niewłaściwy montaż, uszkodzenia mechaniczne podczas eksploatacji itp. Sprawdzenie poziomu płynu ATF to tylko chwila. Po uruchomieniu silnika sprawdzamy poziom na bagnecie skrzyni. Powinien odpowiadać zaznaczonej na miarce dolnej pozycji: "cold". Po rozgrzaniu silnika do temperatury roboczej, ponownie sprawdzamy poziom oleju ATF na bagnecie. Znowu przy uruchomionym silniku. Tym razem poziom powinien być nieco wyższy i odpowiadać zaznaczonej na bagnecie pozycji: "hot".
Pamiętaj! Za mała ilość oleju ATF w skrzyni lub jego brak to rychłe zniszczenie skrzyni!

Naucz się prawidłowo używać automatycznej skrzyni biegów.
Nigdy nie przełączaj z R na D i z D na R w czasie jazdy i zanim auto się całkiem nie zatrzyma!
Nigdy nie przełączaj na P zanim auto się całkiem nie zatrzyma!
Pozycje 2 i 3 oznaczają, że skrzynia nie będzie włączać wyższych biegów i nadbiegu. Należy używać ich tylko podczas jazdy po górach i konieczności skuteczniejszego hamowania silnikiem. Podczas normalnych warunków, do jazdy zawsze włączaj D.
Stojąc przed światłami nie przełączaj na N.

Mam nadzieję, że to wszystko pomoże Ci w zachowaniu sprawności automatycznej skrzyni biegów Twojego Daihatsu.


Na koniec dodam jeszcze od siebie, że filtr ATF do naszych skrzyń jest w Polsce dosyć trudnodostępny. Ja ściągałem swój przy okazji innej przesyłki z amayama.com. Kosztował około 60zł. Gdybym jednak zamawiał tylko filtr wówczas cena przesyłki podwoiłaby koszt zamówienia.
Swego czasu producent tych filtrów z Tajwanu oferował mi zakup 5szt. w niższej cenie. Wówczas z przesyłką wyszłoby także około 50zł za szt. Nie znalazł się jednak żaden chętny na wspólny zakup.
Na forum YRV ktoś, kiedyś pisał, że jego mechanik zdobył taki filtr, i że jest on stosowany także w innych autach jednak nie pamiętam w tej chwili w jakich.
Numer katalogowy filtra to: 35303-97201
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Trevis L651, Sirion M3, Opel Speedster
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1063
Skąd: Białystok
Wysłany: 2015-09-27, 17:58   

Tak na marginesie to rozmawiałem z zaprzyjaźnionym mechanikiem od automatów, który powiedział mi tak: "jeśli auto jeździło bez wymiany oleju w skrzyni nie wiadomo ile dziesiątek tys. km. to najlepiej nic nie ruszać. Nawet dynamicznie. Wypłucze się nagar i za kilka tygodni skrzynia kaput. Klient chce to wymieniają bo to dla nich biznes ale on odradza."
Tak więc, sami musicie zdecydować czy wymieniać olej w ASB swojego autka.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
LeszekPL

Dołączył: 19 Wrz 2015
Posty: 18
Skąd: Muszyna
Wysłany: 2015-09-28, 15:47   

Czyli odwieczny problem dalej nie rozwiązany :) Wymieniać czy nie wymieniać. A co z dolewką? Dolewać w razie potrzeby Dextron III ?
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Trevis L651, Sirion M3, Opel Speedster
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1063
Skąd: Białystok
Wysłany: 2015-09-28, 20:07   

Znajomy spec mówi, że jeśli dolewać to wyłącznie dokładnie ten sam olej, który był wlany. Jeśli wlejesz coś innego, nawet ten sam rodzaj ale innego producenta lub tego samego producenta, spełniający te same normy ale inny typ oleju to skrzynia niebawem będzie do naprawy.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
ZBYSZEK 

Samochód: DAIHATSU MATERIA
Wiek: 54
Dołączył: 13 Wrz 2017
Posty: 10
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2017-10-12, 18:53   

Witam
Przyłączę się do Tematu
Znalazłem filtr w Polsce 69.00 link poniżej
http://midparts.com.pl/pl...LEJU-02-09/4563
Mam jednak pytanie o płyn ATF Bo w tej sprawie jestem cienias.Czy olej link poniżej będzie pasował skrzynia
automat materia 1.5
file:///C:/Users/DELL/Downloads/4323_ATF_MV%20(3).pdf
Jeżeli będziecie zainteresowani car audio to czekam na pytania możę być tel. 505294002
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Trevis L651, Sirion M3, Opel Speedster
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1063
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-10-12, 20:39   

Link do oleju coś się źle wstawił. Jeśli spełnia normę Dextron III to jest teoretycznie OK.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
ZBYSZEK 

Samochód: DAIHATSU MATERIA
Wiek: 54
Dołączył: 13 Wrz 2017
Posty: 10
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2017-10-15, 08:57   

DZIĘKI ZA ODPOWIEDŹ

DLA PEWNOŚCI PRZESYŁAM JESZCZE JEDEN LINK ( PONIŻEJ OPISU JEST SPECYFIKACJA OLEJU )
http://midparts.com.pl/pl...V-AISIN-Z1/4639

LINK DO SKLEPU MIDPARTS
http://midparts.com.pl/

JEDYNA WADA TO MAJĄ SWOJE NR KATALOGOWE

POZDRAWIAM
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Trevis L651, Sirion M3, Opel Speedster
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1063
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-10-15, 11:29   

Ja tam nigdzie nie znajduję Dextron III.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
ZBYSZEK 

Samochód: DAIHATSU MATERIA
Wiek: 54
Dołączył: 13 Wrz 2017
Posty: 10
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2017-10-16, 06:16   

ok dzięki :-)
 
 
darekjuszczak 
darek

Samochód: sirion automat 1.3 2009
Wiek: 46
Dołączył: 14 Mar 2018
Posty: 31
Skąd: Połczyn zdrój
Wysłany: 2018-03-23, 03:43   

A taki olej mogę wlać?
Amsoil Automatic Transmission Fluid Signature Series Synthetic ATF DEXRON VI
_________________
Darko
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Trevis L651, Sirion M3, Opel Speedster
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1063
Skąd: Białystok
Wysłany: 2018-03-23, 07:56   

darekjuszczak napisał/a:
A taki olej mogę wlać?
Amsoil Automatic Transmission Fluid Signature Series Synthetic ATF DEXRON VI

Raczej nie.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
darekjuszczak 
darek

Samochód: sirion automat 1.3 2009
Wiek: 46
Dołączył: 14 Mar 2018
Posty: 31
Skąd: Połczyn zdrój
Wysłany: 2018-03-23, 12:31   

to jaki polecasz?bo sie zakręciłem z tymi olejami.
_________________
Darko
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Trevis L651, Sirion M3, Opel Speedster
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1063
Skąd: Białystok
Wysłany: 2018-03-23, 14:19   

Tak jak w instrukcji. Dextron III.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
DJXXX

Dołączył: 18 Lis 2018
Posty: 4
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2018-11-20, 17:19   

Ja kupiłem i wymieniłem na taki :
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=7258375993
Poczytałem trochę o olejach Eurol i dowiedziałem się że mają dobre parametry, raczej ich nie podrabiaja no i cena jest też ok .

Eurol ATF 1100 is a fully synthetic automatic transmission
oil, which has been especially developed for American,
Japanese and Korean automatic gear boxes. It is also
suitable for most European automatic gear boxes.
Eurol ATF 1100 ensures easy shifting under all operating
temperatures, without unnecessary friction. Because of
the low pour point and the high VI, Eurol ATF 1100 can be
applied in a wide temperature range.
Because of the excellent oxidation and thermal stability,
Eurol ATF 1100 keeps its high properties, so it easily
meets the prescribed drain intervals.
A unique combination of synthetic base oils and state-of￾the-art additives, guarantee all-round, easy shifting.
Special friction modifiers ensure that the special friction
characteristics will not change, even after a long time.
Recommended for use
Allison C-4 /TES 295 / TES
389
ATF 7045E, ATF 1375.4
ATF LT 71141
BMW LT-2
Dexron III H
Ford Mercon
Ford Mercon V
Ford WSS-M2C138-CJ
Ford WSS-M2C166-H
Ford WSS-M2C202-B
GM Dexron III
GM Dexron IID
Honda Z1 (except CVT)
Hyundai/Mitsubishi SP, SP￾II, SP-III & Dia Queen J2
Idemitsu K7
Isuzu besco ATF-II,ATF-III
JASO M 315 1A
JATCO 3100 PL 085
JWS 3309/3314/3317
MAN 339 Type Z1/V1 & Z2
Mazda M-III
MB 236.1 - 236.11
Mopar ATF +3 (MS 7176E)
Mopar ATF +4 (MS-9602)
Nissan Matic D, J, K
Saab 93 165 146/147
Subaru KO410Y0700
Toyota /Lexus T, T-II, T-III,
T-IV
Voith 55.6335.xx (G607)
Physical properties
Colour Red
Density at 20°C 0.845 kg/l ASTM D 1298
Viscosity, kinematic at 40°C 35.5 cSt ASTM D 445
Viscosity, kinematic at 100°C 7.4 cSt ASTM D 445
Viscosity Index 181 ASTM D 2270
Flash point 199 °C ASTM D 93
Pour point -48 °C ASTM D 97
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 8