Forum Daihatsu Strona Główna Forum Daihatsu
Forum poświęcone tematyce aut japońskiej marki Daihatsu.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z czujnikiem wałka rozrządu M1
Autor Wiadomość
waldi 

Dołączył: 28 Cze 2017
Posty: 55
Skąd: Olecko
Wysłany: 2017-08-27, 12:20   

Trochę mi się rozjaśniło i poukładało, przynajmniej teoretycznie. Jest niedziela i leje więc nie mam jak tego zweryfikować praktycznie.
W tym sirionie jest nieźle namieszane, a Internet i allegro ma dużo błędów. Zwiodła też mnie ruska książka. Tam trzeba uważać, bo opisy są na górze obrazka (a nie podpis pod obrazkiem), czasem obrazek ma swój opis na dole sąsiedniej kolumny :)
A teraz konkrety.
To co wymieniłem ( za osłoną rozrządu) to właśnie czujnik wału (4 zęby), czwarty ząb symuluje przerwę jak w czujnikach hala. Wtedy zgadzają się przewody brązowy i zółty i wejście na ECU.
Czujnik rozrządu powinien znajdować się z tyłu na bloku na wysokości wlotów powietrza (przysłoniony filtrem powietrza). Ma swoje koło ( 3 zęby) na końcu po prawej stronie drugiego wałka licząc od przodu samochodu.
Czyli oscylogram, który przedstawiłem pokazuje prawidłowy przebieg wału a nie rozrządu. Dużo błędów w tym temacie jest w publikacjach w Internecie. Wszyscy się pewnie sugerują, że jak przy rozrządzie to czujnik rozrządu.
 
 
waldi 

Dołączył: 28 Cze 2017
Posty: 55
Skąd: Olecko
Wysłany: 2017-08-27, 12:23   

Jeszcze jedno. Wtyczka faktycznie jest chyba identyczna, jednak same czujniki co najmniej różnią się mocowaniem (odwrócone o 90st).
 
 
EVgarage 

Samochód: Sirion M1, Cuore L7
Dołączył: 04 Mar 2017
Posty: 282
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-08-27, 12:34   

Ale heca! Ma to sens. Pewnie jest jak rzekłeś choć i tak nie widziałem tam żadnego czujnika, może zrobisz zdjęcie dla potomnych?
_________________
Blog EV: https://www.facebook.com/evgaragepl/
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Suzuki Baleno
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1947
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-08-27, 14:40   

Mam jeden silnik ze zdjętą pokrywą zaworów tylko, że nie na miejscu. Z niego jest czujnik, który Ci wysłałem. Może uda mi się tam podjechać i popatrzeć? Niemniej nie obiecuję.
Te czujniki występują w wielu wersjach różniących się ułożeniem złącza.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
waldi 

Dołączył: 28 Cze 2017
Posty: 55
Skąd: Olecko
Wysłany: 2017-08-27, 18:38   

Jakoś wcisnąłem komórkę i zrobiłem zdjęcie. Po lewej widać czujnik.
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Suzuki Baleno
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1947
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-08-27, 21:44   

waldi napisał/a:
To co wymieniłem ( za osłoną rozrządu) to właśnie czujnik wału (4 zęby), czwarty ząb symuluje przerwę jak w czujnikach hala. Wtedy zgadzają się przewody brązowy i zółty i wejście na ECU.

Sprawdziłem jeszcze w niemieckiej serwisówce. Oni to nazywają: "NOCKENWINKELSENSOR" co Google tłumaczy jako: "cam angle sensor" co ja rozumiem jako czujnik wałka rozrządu. Cam - krzywka. Czujnik wału to chyba crank angl sensor? Crank - korba?
Niemcy nawet wstawili Twój wykres z tego czujnika, na którym jest napisane po angielsku, że czwarta wypustka sygnalizuje początek liczenia cylindrów.


Wstawiam z reszta cały rozdział. Jeśli znasz niemiecki to może coś Ci to podpowie:





Tylko numery pinów na ECU mogą być inne bo to EJ-DE. To mogłoby się zgadzać i chyba jednak źle to tłumaczę bo w nim nie było zmiennych faz?
Chyba masz rację?
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Suzuki Baleno
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1947
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-08-27, 22:04   

Ja już zgłupiałem. Zobacz na schemat blokowy układu wtryskowego i umiejscowienie czujników:


To jest co prawda od K3-VE ale chodzi o nazewnictwo.
Nic z tego nie rozumiem.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
waldi 

Dołączył: 28 Cze 2017
Posty: 55
Skąd: Olecko
Wysłany: 2017-08-27, 22:54   

Mam nadzieję, że jutro wieczorem podejdę do auta i sprawdzę. Mi się wreszcie poukładały rzeczy.
Trochę to kwestia umowna nazewnictwa. DE chyba nie miał zmiennych faz, a K3 ma klasyczny impulsator hala na wale. Nie można ich brać pod uwagę. W VE jest inny układ.
Pierwsza zębatka 4z jest przecież na sztywno połączona z wałem za pomocą paska i w sumie nie ma znaczenia czy pomiar zdejmujemy z zębatki przy kole zamachowym K3 czy z fazera VE. W normalnej sytuacji układ jest sztywny. Druga zębatka 3z łączy się przekładnią z pierwszym wałkiem (sztywno) a ten poprzez fazera z wałem. Między zębatkami możemy mieć przesunięcie fazy.
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Suzuki Baleno
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1947
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-08-27, 23:06   

Tak, to ma sens. Po prostu Dai w dokumentacjach wprowadziło pewien zamęt. W DE nie było klasycznego czujnika położenia wału bo na wałku jest na sztywno, więc jak napisałeś efekt jest ten sam. Ponieważ czujnik bierze sygnał z wałka to go nazwali czujnik wałka rozrządu.
Później w VE doszły fazy więc czujnik od faz nazwali czujnikiem wałka a czujnik przy pasku nazwali czujnikiem wału.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
waldi 

Dołączył: 28 Cze 2017
Posty: 55
Skąd: Olecko
Wysłany: 2017-08-28, 21:53   

Czujnik rozrządu.



19300-97202
029600-0960
9E27

Teoretycznie czujnik chyba OK. Ma dobrą rezystancję. Reaguje na zbliżenie metalu, choć mam wrażenie, że czujnik, który wcześniej wymieniałem, bardziej reagował. Przewody sprawdzone. Wtyczka wyczyszczona. Błąd pozostaje.
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Suzuki Baleno
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1947
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-08-28, 22:38   

No to może ma występować? Zwykle skupiamy się na czujnikach a przecież one tylko sygnalizują problem. To tak jakby wymieniać termometr bo pokazuje zimą mróz a lubimy ciepło.
Na razie sprawdziłeś, że: "termometr" jest sprawny. Trzeba by się zastanowić jaka może być mechaniczna przyczyna? Następny punkt to chyba sprawdzenie magnesów na wałku?
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
waldi 

Dołączył: 28 Cze 2017
Posty: 55
Skąd: Olecko
Wysłany: 2017-08-28, 23:17   

Na wałku chyba nie ma magnesów, magnes jest w czujniku. Ten czujnik od ciebie był silniejszy. Widziałem na zdjęciach w internecie, że koło stanowi jedną całość z wałkiem, więc trudno coś tam popsuć (niedawno były wymieniane uszczelniacze w deklu).
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Suzuki Baleno
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1947
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-08-29, 07:15   

To jest ten od strony paska. Czyli defacto czujnik wału.
No to trzeba kombinować z tym drugim. Mógłbym wysłać na podmianę ale nieprędko. Może za tydzień mógłbym wymontować ale jeszcze nie wiem.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
waldi 

Dołączył: 28 Cze 2017
Posty: 55
Skąd: Olecko
Wysłany: 2017-08-29, 08:28   

Byłbym wdzięczny za możliwość przetestowania. Nie wydaje mi się, aby mechanik robiący dekiel mógł coś tam popsuć. Najgorsze, że nie wiem od kiedy samochód jeździ z tym błędem. Brak mi niestety doświadczenia, ale mimo przejścia "testów" najbardziej prawdopodobyny wydaje się czujnik. Jak będę miał chwilę to zrobię "stanowisko badawcze" dla tego co wyjąłem.
 
 
Joki 
Administrator


Samochód: Suzuki Baleno
Dołączył: 17 Wrz 2015
Posty: 1947
Skąd: Białystok
Wysłany: 2017-08-29, 17:34   

Ten co wyjąłeś można wykluczyć bo skoro na tym ode mnie jest tak samo to zły trop. Mój jeździł w Sirionie 2004 bezproblemowo do 80 tys. km. zanim zarżnęliśmy silnik.
_________________
Sebastian
http://logado.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,02 sekundy. Zapytań do SQL: 8